• slider
    Regeneracja DPF
  • slider
    Mechanika samochodowa
  • slider
    Geometria kół 3D
  • slider
    Klimatyzacja
  • slider
    Instalacje gazowe
  • slider
    Przeglądy okresowe
  • slider
    Diagnostyka i elektronika

Oleje silnikowe – jak wybrać klasę lepkości?

Rodzaj oleju oraz częstotliwość jego wymiany mają ogromny wpływ na żywotność silnika, dlatego też kierowcy powinni dysponować, chociaż podstawową wiedzą na ten temat. Niedostosowanie oleju może wpłynąć na różne problemy w zależności od tego, jak bardzo używany produkt różni się od zalecanego. Lepkość jest jednym z najważniejszych parametrów. Jeśli olej będzie zbyt rzadki, nie poradzi sobie z tarciem części ruchomych. Natomiast za duża gęstość spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na paliwo.

Oznaczenia zgodne z ACEA

Informacje o oleju silnikowym najlepiej jest uzyskać z instrukcji obsługi samochodu lub podczas okresowego przeglądu olejowego w warsztacie. W ten sposób można dowiedzieć się, jaką lepkość zaleca producent. Olej oznaczona się na kilka sposobów. Jeden z najpopularniejszych stosuje ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles), które określa normy w branży motoryzacyjnej krajów unijnych. Pierwsza litera to oznaczenie, do jakiego rodzaju silnika jest wybrany olej:

  • A – silniki benzynowe samochodów osobowych,
  • B – diesle samochodów osobowych,
  • C – diesle z filtrem DPF lub katalizatorem TWC samochodów osobowych,
  • E – diesle w samochodach ciężarowych

Warianty A i B są takie same, dlatego dopasowane do nich oleje są opatrzone wspólnym oznakowaniem, czyli np. A1/B1. Liczba znajdująca się tuż za literą oznacza jakość oleju z danej grupy. Jednak to nie najwyższa klasa decyduje o tym, że olej dobrze sprawdza się w silniku, ale wartość sugerowana przez producenta. Wyróżnia się oleje:

  • A1/B1 – energooszczędne;
  • A3/B3 – z większą tolerancją na temperaturę. Do silników, w których rzadko się wymienia olej;
  • A3/B4 – do diesli z tryskiem bezpośrednim;
  • A5/B5 – do samochodów osobowych diesla oraz lekkich pojazdów ciężarowych. Olej rzadko wymieniany;
  • C1 – lowSAPS, czyli olej niskopopiołowy (o niskiej zawartości popiołu siarczanowego, fosforu i siarki powstałych w wyniku spalania). Olej ten ma niski zakres lepkości wysokotemperaturowej. Wpływa na dłuższe użytkowanie filtra DPF i katalizatora  TWC;
  • C2 – midSAPS, czyli olej średniopopiołowy o niskim zakresie lepkości wysokotemperaturowej. Pozwala ograniczyć spalanie;
  • C3 – midSAPS, czyli olej średniopopiołowy o wysokim zakresie lepkości wysokotemperaturowej. Ochrania filtr i katalizator.
  • C4 – lowSAPS, czyli olej niskopopiołowy o wysokim zakresie lepkości wysokotemperaturowej. Ochrania filtr i katalizator.

Na końcu może pojawić się jeszcze jedna liczba, która oznacza rok stworzenia specyfiki danego oleju. Im jest ona młodsza, tym olej zapewnia wyższy standard jakości.

Lepkość według SAE

Lepkość jest to opór, z jakim jedna warstwa oleju płynie po drugiej. Wyższy parametr decyduje o wolniejszym przepływie. Zgodnie z uniwersalnym wskaźnikiem Society of Automotive Engineers (SAE) każdy olej ma określoną klasę lepkości, która wynosi od 0 do 60. 0 oznacza olej najrzadszy, a 60 najgęstszy. Cyfra z oznaczeniem „W” (od winter) to lepkość zimowa, czyli parametr informujący o tym, w jaki niskiej temperaturze można uruchomić silnik działający na danym oleju:

  • 0W – uruchomienie silnika przy -35oC,
  • 5W – uruchomienie silnika przy -30oC,
  • 10W – uruchomienie silnika przy -25oC,
  • 15W – uruchomienie silnika przy -20oC,
  • 20W – uruchomienie silnika przy -15oC,
  • 25W – uruchomienie silnika przy -10oC.

W Polsce zaleca się stosowanie olejów o niskich współczynnikach „W”. Kolejnym oznaczeniem jest właśnie klasa lepkości wysokotemperaturowej, czyli maksymalna temperatura, w której olej wciąż będzie stanowił odpowiednią ochronę dla silnika. Wyróżnia się:

  • 30 – energooszczędny, rzadki olej;
  • 4 – umiarkowany olej lekki;
  • 5 – olej gęsty o podwyższonym poziomie ochrony;
  • 6 – olej o dużej gęstości stosowany do samochodów o dużych silnikach.

W tego typu oznaczeniach można spotkać się z brakiem wspomnianej wyżej klasy lepkości. Będzie to olej jednosezonowy do stosowania tylko w sezonie letnim lub zimowych. Są także oleje wielosezonowe, które mają wysoki zakres temperatur.

 

 

Copyright 2021 | fordslawek.pl | Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej. Polityka prywatności