• slider
    Regeneracja DPF
  • slider
    Mechanika samochodowa
  • slider
    Geometria kół 3D
  • slider
    Klimatyzacja
  • slider
    Instalacje gazowe
  • slider
    Przeglądy okresowe
  • slider
    Diagnostyka i elektronika

Jaka jest różnica między badaniem technicznym a przeglądem okresowym

Wiele osób myli badanie techniczne z przeglądem okresowym, być może dlatego, że w języku potocznym utrwaliło się pojęcie „przegląd techniczny”, które jest zlepkiem obu poprzednich. Wyjaśniamy zasadnicze różnice między dwoma pojęciami.

Badanie techniczne to czynność obowiązkowa, którą przeprowadza się raz na rok (choć są wyjątki) w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, by dopuścić pojazd do ruchu po drogach publicznych. 

Przegląd okresowy z kolei to nieobowiązkowa, lecz zalecana przez producenta wizyta w serwisie samochodowym, która ma na celu sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i wymianę niektórych części i płynów.

Na czym polega badanie techniczne?

Badanie techniczne obowiązuje wszystkie samochody osobowe, a także ciężarowe, motycykle, ciągniki rolnicze. Zwolnione z niego są tylko samochody fabrycznie nowe, które mają homologację. Pierwsze badanie techniczne obowiązuje je dopiero po trzech latach od pierwszej rejestracji, kolejne po dwóch latach, a następne najpóźniej rok od ostatniego badania.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury określa zakres badania dla poszczególnych typów pojazdów. Dla samochodów osobowych konieczna jest identyfikacja pojazdu (zgodność numeru VIN z dowodem rejestracyjnym), sprawdzenie dodatkowego wyposażenia (na przykład LPG lub CNG) oraz kontrola stanu poszczególnych części i systemów takich jak:
    • oświetlenie (wykrycie ewentualnych uszkodzeń, regulacja);
    • ogumienie (głębokość bieżnika, równomierność zużycia);
    • silnik (pomiar emisji związków, szkodliwych, ewentualne wycieki oleju);
    • układ hamulcowy (sprawdzenie siły i równomierności, kontrola hamulca ręcznego);
    • układ kierowniczy (ocena zużycia drążków kierowniczych i luzu);
    • układ wydechowy (stan ogólny, nasilenie dźwięku);
    • zawieszenie (luzy elementów metalowo-gumowych);
    • nadwozie (stan szyb, ram, progów);
    • elementy bezpieczeństwa (kontrola działania pasów bezpieczeństwa);
    • obowiązkowe wyposażenie (gaśnica, trójkąt ostrzegawczy).

Stacja Kontroli ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny w przypadku wykrycia usterki. Mamy wtedy 14 dni na wykonanie koniecznych napraw. 

Jak wygląda przegląd okresowy?

Przegląd okresowy to zalecana przez producenta samochodu wizyta w serwisie samochodowym, na przykład serwisie Forda lub innych marek samochodów. W czasie przeglądu ocenia się aktualny stan auta, wymieniane są części eksploatacyjne i płyny. Podstawowe czynności to wymiana oleju silnikowego i filtra oleju. Często także wykonuje się wymianę płynu chłodniczego, wymianę płynu hamulcowego, wymianę filtra powietrza, wymianę świec, kontrolę układu hamulcowego, sprawdzenie ciśnienia w oponach i inne.

Częstotliwość wizyt w serwisie zależy od modelu auta i wersji silnika. W nowoczesnych samochodach decyduje o tym komputer pokładowy, który ocenia poziom eksploatacji. Przeglądy okresowe nie są obowiązkowe, jednak stosowanie się do zaleceń producenta pozwoli nam wydłużyć żywotność części i zapewnić sprawność układów, tym samym rzadziej doświadczać awarii samochodu.  

Copyright 2021 | fordslawek.pl | Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej. Polityka prywatności