• slider
    Regeneracja DPF
  • slider
    Mechanika samochodowa
  • slider
    Geometria kół 3D
  • slider
    Klimatyzacja
  • slider
    Diagnostyka i elektronika
  • slider
    Przeglądy okresowe
  • slider
    Niezależny warsztat Q Service

Z czym wiąże się naprawa wału korbowego?

Naprawa wału korbowego

Każdy pojazd mechaniczny narażony jest na awarie. Te bywają mniejsze, jak na przykład uszkodzenie świecy zapłonowej, ale i poważniejsze, jak awarie silnika. Te bywają bardzo skomplikowane i potrafią unieruchomić samochód na dłuższy czas. Jedną z takich poważniejszych awarii silnika jest uszkodzenie wału korbowego. Z czego może wynikać taka awaria? Z czym wiąże się naprawa wału? I czym w ogóle wał korbowy jest? Dziś spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

Czym jest wał korbowy?

Wał korbowy to jeden z najważniejszych elementów będący częścią silnika samochodowego. To właśnie dzięki niemu posuwisty ruch tłoków zostaje zamieniony w tak zwany ruch obrotowy, który następnie przekazywany jest na koła pojazdu. W związku z tym, że ten element silnika poddawany jest ekstremalnie dużym obciążeniom, wykonywany jest z bardzo trwałych materiałów. Dzięki temu wał może pracować cały czas i ciężko o to, aby uległ awarii sam z siebie. Aby pracował on prawidłowo przeważnie wystarczy zapewnić mu odpowiednie smarowanie, czyli regularnie sprawdzać stan oleju w silniku i w razie potrzeby go uzupełniać. Czasami jednak i wał korbowy może ulec uszkodzeniu bądź usterce. Dlaczego?

Uszkodzenie wału korbowego – przyczyny

Skoro wspomnieliśmy już, że wał korbowy to element silnika wykonany z bardzo trwałych i wytrzymałych materiałów, to dlaczego i w jakiej sytuacji może dojść do jego uszkodzenia? Trzeba szczerze powiedzieć, że uszkodzenia wału korbowego nie jest zbyt częstą awarią silnika. Istnieją w sumie tylko dwie przyczyny mogące wpłynąć na uszkodzenie wału lub jego zniszczenie. Pierwszym powodem może być niewłaściwe zamontowanie wału korbowego. Wiemy, że ogólnie złe zamontowanie większości części mechanicznych kończy się przeważnie ich uszkodzeniem albo nawet większą awarią całego pojazdu. Drugą przyczyną awarii wału korbowego jest niewłaściwe jego smarowanie, przy czym mówiąc niewłaściwe, mamy na myśli niewystarczające smarowanie.

Zatem jeśli przy montażu wału nie zostanie popełniony żaden błąd oraz zadba się o odpowiednie smarowanie silnika, to właściwie ryzyko pojawienia uszkodzenia wału korbowego jest bardzo niskie. Pamiętać należy jednak, że za poprawne działanie wału odpowiadają także inne elementy silnika, a one także mogą ulec awariom i to z przyczyn znacznie bardziej prozaicznych.

Naprawa wału korbowego – z czym jest związana?

W związku z tym, co już powiedzieliśmy o wale korbowym, chyba zrozumiałym jest fakt, że jego naprawa związana jest z rozebraniem silnika w celu wyciągnięcia wału. Najczęstszym uszkodzeniem wału korbowego jest uszkodzenie tak zwanych czopów korbowych, czyli elementów, które w głównej mierze odpowiedzialne są za konwersję ruchu posuwistego tłoków na ruch obrotowy. Czopy te poddawane są szlifowaniu na specjalnych szlifierkach. Następnie czopy wału korbowego poddaje się polerowaniu. Zabieg ten zdecydowanie poprawia jakość powierzchni, a to przekłada się na znacznie lepszą współpracę czopów wału z panewkami. Skutkuje to dużo mniejszymi oporami obracania się wału, a także - i to jest równie ważne - wydłużeniem żywotności całego wału oraz panewek. Po szlifowaniu i polerowaniu czopów korbowych, cały wał korbowy poddaje się sprawdzeniu, czyli wyważeniu na specjalnych wyważarkach.

W skład pełnego wyważenia wału korbowego wchodzi wyrównanie mas kompletnych tłoków, wyrównanie mas korbowodów, wyważanie koła zamachowego, wyważenie samego wału oraz końcowe wyważanie wału wraz z kołem zamachowym. Po wyważeniu wału wydłuża się żywotność silnika, zmniejszają się jego drgania, a do tego następuje zwiększenie mocy i zmniejszenie zużycia paliwa. Czasem, kiedy wał jest mocno zużyty, wymagana jest jego odbudowa, a dokładnie odbudowa uszkodzonych czopów poprzez napawanie, czyli specjalny rodzaj spawania polegający na pokryciu elementu warstwą metalu przy jednoczesnym topieniu jego podłoża.

 

Warto jednak dodać, że to nie wszystko. Bowiem przy okazji naprawy wału korbowego zalecana jest wymiana wielu innych części silnika, czyli panewek, pierścieni, uszczelniaczy miski olejowej, pokrywy zaworów, głowicy oraz układu rozrządu.

 

Copyright 2021 | fordslawek.pl | Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej. Polityka prywatności