• slider
    Regeneracja DPF
  • slider
    Mechanika samochodowa
  • slider
    Geometria kół 3D
  • slider
    Klimatyzacja
  • slider
    Diagnostyka i elektronika
  • slider
    Przeglądy okresowe
  • slider
    Niezależny warsztat Q Service

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Zadaniem płynu chłodniczego jest spełnienie kilku określonych wymagań technicznych, w tym przede wszystkim odprowadzanie nadmiaru ciepła z silnika, niedopuszczenie do jego zamarznięcia zimą oraz ochrona układu przed korozją. Jak obchodzić się z płynem chłodniczym w aucie?

 Kiedy trzeba dolewać płyn chłodniczy?

Z dolewaniem płynu można spotkać się w przypadku używania tzw. płynu niezamarzającego — opartego najczęściej na glikolu, szczególnie w układzie otwartym chłodzenia. Ważne by nie używać do tego celu wody destylowanej, lecz płynu i to tego samego typu, który jest w układzie. Dzięki temu nie straci się na jego mrozoodporności.

Problem z żywotnością płynu i jego jakością zaczyna się w kilku przypadkach. Po pierwsze mówimy o sytuacji zakupu auta używanego — nie wiemy kto, co wlał do układu. Wówczas po zakupie pojazdu powinniśmy bezwzględnie go wymienić na nowy. Niekiedy może być konieczność wykonania również przepłukania układu wodą demi. Po drugie nie zawsze ma się umiejętności, by sobie poradzić z właściwymi proporcjami konsystencji płynu — przy dolewkach. Chodzi tu zwykle o sytuacje, gdy zachodzi potrzeba wzmocnienia lub osłabienia jego składu. Trzecim przypadkiem jest konieczność awaryjnego dolania płynem innego typu, niż użytkowany w samochodzie. Po takiej akcji konieczne jest wymienienie płynu na nowy.

Bezwzględnej wymianie podlega stary płyn chłodniczy

Ostatnią, najczęstszą przyczyną skłaniającą odpowiedzialnego użytkownika pojazdu do wymiany płynu chłodniczego jest jego starzenie. Zazwyczaj jest to okres od dwóch do maksymalnie 5 lat – płyn traci właściwości ochronne antykorozyjne. Zwlekanie z wymianą może grozić uszkodzeniem pompę i zatkaniem chłodnicy czy nagrzewnicy w aucie. Jeżeli zwłoka była stosunkowo krótka, można pokusić się o specjalne środki czyszczące połączone z płukaniem układu wodą destylowaną.

Dobór interwału powinien uwzględniać nie tylko sposób użytkowania auta, ale też wskazania producenta. Dla płynu opartego na glikolu korzysta się z urządzenia zwanego refraktometrem, które na podstawie pobranej próbki określi jego temperaturę krzepnięcia.

Copyright 2021 | fordslawek.pl | Polityka prywatności | Wszystkie prawa zastrzeżone

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej. Polityka prywatności