Wielu właścicieli pojazdów mechanicznych zadaje sobie pytanie, w jaki sposób rozpoznać usterkę w aucie bez wsparcia fachowców z warsztatu? Większość popularnych awarii z powodzeniem rozpozna każdy doświadczony kierowca, a najskuteczniejszą metodą rozpoznawczą jest… uważne słuchanie. Objawem większości najczęstszych usterek samochodowych jest charakterystyczny hałas i niepokojące dźwięki. Stuki w kole, klekotanie pod maską, metaliczny pisk po rozruchu… sprawdźmy, co zwiastują takie objawy.

Niepokojące dźwięki spod maski

Dziwne dźwięki, które wydaje nasz samochód nie muszą od razu wskazywać na groźne usterki i konieczność dokonania kosztownych napraw. Lepiej jednak nie ryzykować i w razie jakichkolwiek wątpliwości lub braku odpowiedniej wiedzy odwiedzić zaufany serwis samochodowy. Szybkość reakcji jest szczególnie ważna, jeśli niepokojące odgłosy dochodzą spod maski, ponieważ mogą być objawem uszkodzonego silnika. Charakterystyczne tłuczenie może pochodzić od zaworów, korbowodu lub wałka rozrządu. Metaliczne stuki w silniku wskazują na awarię jego ruchomych elementów i często związane są z układem rozrządu. Jeśli narastają one wraz z dodaniem gazu to mamy problem z panewkami. W takich wypadkach natychmiastowa wizyta w warsztacie mechanicznym będzie niezbędna. Syczenie spod maski może z kolei oznaczać zużycie przewodów, czego dodatkowym objawem są zwykle wycieki płynów eksploatacyjnych. Piski z silnika w trakcie kręcenia kierownicą to najpewniej uszkodzona pompa wspomagania. Awaria pompy chłodniczej natomiast objawia się metalicznym skrzypieniem na biegu jałowym.

Zwróćmy także uwagę na jednostajne piski, które najczęściej są objawem zużytego paska klinowego. Gwizdy z silnika przy przyspieszaniu mogą z kolei wskazywać na awarię turbosprężarki. Niepokojące powinno być także metaliczne dzwonienie przy uruchamianiu i gaszeniu silnika, dochodzące z okolic skrzyni biegów, które wskazuje na problemy z kołem dwumasowym. Wycie, które przybiera na sile przy zwiększaniu obrotów to bezsprzecznie usterka alternatora, która w najgorszym przypadku może doprowadzić do jego zerwania. Wyeksploatowany akumulator będzie natomiast wydawać charakterystyczny klekot.

Hałas na zewnątrz auta i od podwozia

Buczenie i wycie w kole mogą wskazywać na zużyte łożysko piasty koła, ale to tylko jedna z ewentualności, dlatego warto skonsultować się mechanikami z zaufanego serwisu samochodowego. Dodatkowym objawem zużytego łożyska jest zmiana natężenia dźwięku przy gwałtownym skręcie kierownicą. Piski przy hamowaniu od strony kół to najpewniej objaw zablokowanego zacisku hamulcowego. Natomiast stukanie w trakcie jazdy po nierównym terenie to typowy objaw kłopotów z zawieszeniem i stabilizatorem. Stukanie w zawieszeniu najczęściej pojawia się z przodu po prawej stronie. Może zwiastować konieczność naprawy tulei lub sworzni wahacza albo wymiany sprężyn w amortyzatorze. Stuki podczas ruchów kierownicą na postoju to z kolei usterka końcówki drążka kierowniczego.

Piski od kół połączone z drganiem kierownicy mogą świadczyć o problemach z układem hamowania, czyli zużyciem tarczy lub klocków hamulcowych. To bardzo groźna usterka, która znacząco zmniejsza bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, dlatego pod żadnym pozorem nie wolno jej lekceważyć. Brzęczenie spod samochodu może natomiast wskazywać na kłopoty z układem wydechowym. Nie ignorujmy także głośnego mruczenia, wskazującego na problemy z tłumikiem oraz szumów podczas jazdy, które mogą wskazywać na nieszczelność okien lub drzwi.

Jeżeli jakikolwiek odgłos cię niepokoi, zapraszamy do naszego serwisu samochodowego oferując wysokiej klasy obsługę i jakość.

Obsługujemy klientów z Katowic, Tychów, Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych i okolic.

Skontaktuj się z nami już teraz: tel. + 48 602 581 951, e-mail: fordslawek@vp.pl

Pracujemy

pon.: 8:00 - 17:00
wto.: 8:00 - 17:00
śro.: 8:00 - 17:00
czw.: 8:00 - 17:00
pią.: 8:00 - 17:00