Zachowanie auta w dobrym stanie technicznym wymaga jego odpowiedniego serwisowania i regularnej wymiany płynów eksploatacyjnych, zużywających się części, a także tych elementów, które mają określoną przez producenta wytrzymałość. Wszystkie zaniedbania prowadzą do pogarszania się stanu auta, istnieją jednak również takie podzespoły, których uszkodzenie oznacza poważne uszkodzenie wielu mechanizmów, które z nimi współpracują. Wśród części, które powinno się zastępować, zanim ich stopień zużycia spowoduje zagrożenie awarią, jedną z najistotniejszych jest napęd rozrządu. Wymiana paska rozrządu daje możliwość uniknięcia poważnych i kosztownych napraw. Zobaczmy, jaką funkcję pełni rozrząd oraz dlaczego wymiana paska jest tak ważna.

Dlaczego stan paska rozrządu ma tak duże znaczenie?

Awaria paska rozrządu oznacza zwykle rozległe uszkodzenia silnika i bardzo wysoki rachunek za jego naprawę. Jeśli dojdzie do zerwania, zablokowania lub przeskoczenia paska rozrządu zniszczeniu ulegną ruchome elementy silnika – tłoki i zawory. W wielu sytuacjach skala destrukcji będzie większa i obejmie też skrzywienie wałka rozrządu, uszkodzenie głowicy lub nawet bloku silnika. Tak poważna skala dewastacji sprawia, że często naprawa jest na tyle kosztowna, że staje się nieopłacalna i konieczna może okazać się wymiana całego silnika.

Rozmiary możliwych uszkodzeń wynikają z roli, jaką odgrywa rozrząd w każdym silniku spalinowym. Sprawne działanie motoru tego typu wymaga pełnej synchronizacji dwóch elementów – poruszających się tłoków oraz zaworów. Tłoki są przytwierdzone do znajdującego się w dolnej części wału korbowego, który jest tak ukształtowany, że powoduje przemieszczanie się tłoków wewnątrz cylindrów w określonym porządku. U góry cylindrów znajdują się natomiast zawory, które regulują przepływ powietrza oraz wydostawanie się spalin. Otwieranie i zamykanie zaworów następuje za pomocą specjalnych krzywek umieszczonych na wałku rozrządu. Zarówno tłoki, jak i zawory poruszają się w tej samej przestrzeni, choć w innych momentach.

W jednostce czterosuwowej w fazie pierwszej tłok opuszcza się w dół, a przez zawory do cylindra dostaje się powietrze. W fazie drugiej zawory zamykają dostęp powietrza, a przemieszczający się w górę tłok spręża mieszankę paliwowo-powietrzną. W fazie trzeciej, gdy tłok znajdzie się w najwyższym położeniu, za sprawą iskry generowanej przez świecę dochodzi do zapłonu paliwa, a tłok jest przez energię eksplozji wypierany w dół cylindra, powodując obrót wału korbowego. Podczas fazy czwartej, gdy tłok ponownie przesuwa się w górę, zawory otwierają się, uwalniając spaliny, które są wypychane przez ruch tłoka.

Synchronizacja ruchu zaworów i tłoków zależy od tego, czy wałek rozrządu obraca się w tym samym tempie co korbowód. Żeby to zapewnić, wałki muszą być ze sobą połączone mechanicznie. W jednostkach napędowych konstruowanych dawniej synchronizacja była możliwa dzięki kołom zębatym, co wymuszało jednoczesne obroty, zwiększało jednak masę i koszt silnika. Z czasem zastąpiono je więc łańcuchami, dziś natomiast używa się do tego celu specjalnie uzębionych pasków.

Co powinno nas skłonić do wymiany paska rozrządu?

Ze względu na skutki awarii paska rozrządu powinien być on odpowiednio serwisowany i wymieniany. Producenci aut bardzo precyzyjnie określają przebieg albo okres, po jakim trzeba dokonać wymiany. Warto jednak pamiętać o tym, że choć użyte do produkcji paska materiały powinny w teorii bez problemu wytrzymywać wskazany okres, to na ich żywotność wpływają również warunki, w jakich jest eksploatowane auto. Jeśli pojazd jeździ często na krótkich trasach, podaną przez producenta auta częstotliwość wymiany powinno się zwiększyć nawet o 1/4. Duże znaczenie ma także stan współpracujących z paskiem podzespołów.

Pasek rozrządu w wielu przypadkach napędza również pompę wody, która wymusza obieg czynnika chłodzącego w silniku. Jeśli ulegnie ona zatarciu, a jej mechanizmy nagle się zatrzymają, w większości przypadków ze względu na olbrzymie obciążenie dojdzie również do zerwania paska. Podobne efekty może mieć uszkodzenie dbających o naciąg paska napinaczy czy rolek, po których się on porusza.

Na żywotność paska mają wpływ również temperatury, w jakich jeździ auto (duży mróz, silne upały) oraz ewentualne zanieczyszczenia, zwłaszcza zachlapanie paska olejem, ubrudzenie go innym smarem, a także znajdujące się na jego powierzchni ciała obce.

Warto pamiętać, że uszkodzenia paska długo nie dają widocznych objawów, a awaria ma nagły przebieg. Dlatego przy okazji przeglądów warto kontrolować stan paska rozrządu, niezależnie od liczby przejechanych kilometrów i czasu, jaki upłynął od jego ostatniej wymiany. Niepokój powinny budzić wszelkie rysy, pęknięcia czy plamy. Dobrze jest również zwrócić uwagę na stan pompy wodnej oraz uszczelnień. Do natychmiastowej wymiany paska rozrządu powinny skłaniać wszelkie rozwarstwienia jego powierzchni, uszkodzenia zębów czy ich nadmierne zużycie.

Podczas wymiany paska rozrządu konieczna jest zmiana wszystkich współpracujących z nim elementów – rolek prowadzących, napinaczy, uszczelki wałka rozrządu, a także pompy wody.

W przypadku kupna samochodu używanego, którego historia serwisowa jest nieznana, najlepszym wyjściem będzie niezwłoczna wymiana paska rozrządu.

Zapraszamy do naszego serwisu samochodowego na wymianę paska rozrządu zapewniając wysokiej klasy obsługę i jakość. 

Obsługujemy klientów z Katowic, Tychów, Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych i okolic.

Skontaktuj się z nami już teraz: tel. + 48 602 581 951, e-mail: fordslawek@vp.pl

Pracujemy

pon.: 8:00 - 17:00
wto.: 8:00 - 17:00
śro.: 8:00 - 17:00
czw.: 8:00 - 17:00
pią.: 8:00 - 17:00