Zadaniem płynu chłodniczego jest spełnienie kilku określonych wymagań technicznych, w tym przede wszystkim odprowadzanie nadmiaru ciepła z silnika, niedopuszczenie do jego zamarznięcia zimą oraz ochrona układu przed korozją. Jak obchodzić się z płynem chłodniczym w aucie?

Kiedy trzeba dolewać płyn chłodniczy?

Z dolewaniem płynu można spotkać się w przypadku używania tzw. płynu niezamarzającego — opartego najczęściej na glikolu, szczególnie w układzie otwartym chłodzenia. Ważne by nie używać do tego celu wody destylowanej, lecz płynu i to tego samego typu, który jest w układzie. Dzięki temu nie straci się na jego mrozoodporności.

Problem z żywotnością płynu i jego jakością zaczyna się w kilku przypadkach. Po pierwsze mówimy o sytuacji zakupu auta używanego — nie wiemy kto, co wlał do układu. Wówczas po zakupie pojazdu powinniśmy bezwzględnie go wymienić na nowy. Niekiedy może być konieczność wykonania również przepłukania układu wodą demi. Po drugie nie zawsze ma się umiejętności, by sobie poradzić z właściwymi proporcjami konsystencji płynu — przy dolewkach. Chodzi tu zwykle o sytuacje, gdy zachodzi potrzeba wzmocnienia lub osłabienia jego składu. Trzecim przypadkiem jest konieczność awaryjnego dolania płynem innego typu, niż użytkowany w samochodzie. Po takiej akcji konieczne jest wymienienie płynu na nowy.

Bezwzględnej wymianie podlega stary płyn chłodniczy

Ostatnią, najczęstszą przyczyną skłaniającą odpowiedzialnego użytkownika pojazdu do wymiany płynu chłodniczego jest jego starzenie. Zazwyczaj jest to okres od dwóch do maksymalnie 5 lat – płyn traci właściwości ochronne antykorozyjne. Zwlekanie z wymianą może grozić uszkodzeniem pompę i zatkaniem chłodnicy czy nagrzewnicy w aucie. Jeżeli zwłoka była stosunkowo krótka, można pokusić się o specjalne środki czyszczące połączone z płukaniem układu wodą destylowaną.

Dobór interwału powinien uwzględniać nie tylko sposób użytkowania auta, ale też wskazania producenta. Dla płynu opartego na glikolu korzysta się z urządzenia zwanego refraktometrem, które na podstawie pobranej próbki określi jego temperaturę krzepnięcia.

Nieautoryzowany auto serwis Ford Sławek zaprasza wszystkich klientów z Katowic, Tychów, Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych i okolic do skorzystania z oferty na serwis i obsługę techniczną pojazdów osobowych i użytkowych.

Skontaktuj się z nami już teraz: tel. + 48 602 581 951, e-mail: fordslawek@vp.pl

Pracujemy

pon.: 8:00 - 17:00
wto.: 8:00 - 17:00
śro.: 8:00 - 17:00
czw.: 8:00 - 17:00
pią.: 8:00 - 17:00