Poprawne działanie pojazdu, a co za tym idzie nasze bezpieczeństwo zależy od tego, czy wszystkie elementy działają sprawnie i zgodnie z najwyższymi standardami. Niestety, niekiedy zdarza się, że mimo naszej dbałości o prawidłową eksploatację, może dojść do uszkodzenia jednego z najważniejszych elementów, jakim jest pompa paliwowa. Jakiego rodzaju awarie zdarzają się najczęściej? I jakie są ich przyczyny? Temat ten omawiamy w naszym artykule.

Pompa paliwowa - co warto wiedzieć?

Podstawowym zadaniem pompy paliwowej jest dostarczanie paliwa ze zbiornika do jednostki napędowej, przy czym proces ten wymaga wytworzenia odpowiednio wysokiego ciśnienia. Dwa główne rozwiązania, które są obecnie najczęściej stosowane to pompa liniowa i pompa wewnątrzzbiornikowa, która jest szczególnie ceniona ze względu na swoją cichą pracę i gwarantowany komfort użytkowania. W skład pompy paliwowej wchodzą: przewodów doprowadzających paliwo, pompa zasilająca, obudowa, pompa przetłaczająca, wirnik, układ kanałów, przewód wysokociśnieniowy, a także wtryskiwacze.

Warto podkreślić, że tworzone obecnie pompy to produkty o doskonałych parametrach, które wyróżniają się niską awaryjnością i zapewniają dobrą eksploatację pojazdu. Niestety, usterki zdarzają się w każdym, nawet najlepiej dobranym układzie. Kluczem do sukcesu jest ich wczesne wykrycie i szybkie rozwiązanie problemu. Jakie symptomy powinny zwrócić naszą uwagę? Do niepokojących objawów zaliczamy m.in. gaśnięcie silnika, szarpanie pojazdu, spadek mocy, trudności w uruchamianiu silnika, a także nietypowe, niepokojące dźwięki. 

Awaria pompy paliwowej - możliwe przyczyny

Co może być przyczyną nieprawidłowej pracy pompy paliwowej? Przede wszystkim może to być zniszczenie zbiornika i zanieczyszczenie go przez brud, czy rdzę. Praktyka pokazuje, że te niepozorne, niewielkie drobinki mogą być podłożem wielu problemów, takich jak m.in. zatkanie filtra. Jednak to nie wszystko. 

Eksperci podkreślają, że pompa paliwowa jest wrażliwa na czynniki, takie jak poziom i jakość paliwa. Nic więc dziwnego, że dużym zagrożeniem jest prowadzenie pojazdu, gdy poziom paliwa jest bardzo niski, czyli wkracza na poziom określany, jako rezerwa. Problem ten jest szczególnie często spotykany w autach z instalacją LPG. Dlaczego? Okazuje się, że kierowcy niesłusznie uznają, iż ilość paliwa w ich pojeździe może być niewielka, wręcz minimalna. Nie jest to jednak prawda. Pamiętajmy, że zbyt niski poziom paliwa sprawia, że poszczególne części pompy nie mają odpowiedniego smarowania i chłodzenia. To z kolei prowadzi do ich zatarcia lub całkowitego spalenia i zniszczenia.

Jak możemy uniknąć poważnej awarii? Po pierwsze powinniśmy utrzymywać poziom paliwa na wysokim poziomie. Minimalna zawartość baku to ⅓ całej jego pojemności. Dodatkowo istotne znaczenie ma sprawdzanie ilości oktanowej paliwa i wybieranie produktów, które wyróżniają się wysoką jakością.

Należy pamiętać, że do najczęstszych przyczyn awarii pomp wewnątrzzbiornikowych należy także obecność niesprawnych połączeń elektrycznych, w tym połączeń, które są obluzowane i posiadają niedostateczne uziemienie. Zagrożeniem jest także zbyt niskie napięcie podawane do pompy w wyniku przegrzania styków, pęknięcia zmęczeniowe lub pęknięcia spowodowane przeciążeniem membrany. Powinniśmy więc zachowywać czujność i systematycznie sprawdzać przewody i połączenia w pompie paliwowej, szukając pęknięć, przecieków i innych zagrażających jej użytkowaniu uszkodzeń.

Nieautoryzowany auto serwis Ford Sławek zaprasza wszystkich klientów z Katowic, Tychów, Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych i okolic do skorzystania z oferty na serwis i obsługę techniczną pojazdów osobowych i użytkowych.

Skontaktuj się z nami już teraz: tel. + 48 602 581 951, e-mail: fordslawek@vp.pl

 

 

Pracujemy

pon.: 8:00 - 17:00
wto.: 8:00 - 17:00
śro.: 8:00 - 17:00
czw.: 8:00 - 17:00
pią.: 8:00 - 17:00